Методи викладання: як стати ефективним учителем

Новий звіт Саттон Траст (Sutton Trust improving social mobility through education – провідна організація Великої Британії, що займається питаннями підвищення соціальної мобільності освіти, фінансує більше двохсот програм на замовлення 140-а наукових установ, ‑ пер.) наводить докази успішних методів викладання.

Питання про те, як стати добрим учителем, завжди було предметом дискусій. Така постановка питання створює досить багато проблем, оскільки просто не існує, та й не може існувати універсального рецепту для успіху вчителя, тому що різні підходи спрацьовують тільки в конкретних фахівців і для певних учнів класу.

Саттон Траст установлено, що популярні в освіті методи навчання, такі як надмірна похвала й заохочення учнів або надання їм можливості самим відкрити для себе ключові знання, насправді не дають високих позитивних результатів.

Автор докладу, професор Роберт Коі з Даремського університету стверджує, що це всього лише «стартовий пакет» для осмислення того, що ж усе-таки робить викладання ефективним.

Отже, що рекомендується в докладі? Ось десять основних позицій, які слід ураховувати вчителю у своїй роботі.

1. Знайте свій предмет

У докладі, підготовленому на підставі вивчення більше двохсот томів результатів досліджень, наголошується принаймні на шести основних сталих складових ефективності навчання. І одним із найважливіших є відмінні знання вчителем свого предмета.

Це може видатись очевидним, але в докладі наголошується, що кращі вчителі володіють більше глибокими знаннями свого предмета, проте якщо вони виявляються нижче певного рівня, то «істотно знижують» результативність у навчанні учнів.

На підставі цих позицій робиться висновок про необхідність «цільової допомоги» вчителям, надаючи їм розуміння конкретних галузей, де їхні знання слабкі, що може бути дуже корисним.

2. Похвала може принести більше шкоди, ніж користі

Так, у докладі затверджується, що похвала може бути для учнів шкідливою. Ряд досліджень, проведених фахівцями в області освіти, у тому числі Керолом Дуеком, професором психології Стенфордського університету та професорами Джоном Хетті й Хелен Тімперлі з Оклендського університету, чітко зафіксували цей феномен.

Дебора Стіек, декан Стенфордськой вищої школи, каже, що похвала перше за все призначається для того, щоб обнадіяти учня, але в той же час вона може реально «передати учню низькі очікування вчителя». Вона відзначає, якщо слабкі успіхи учня вчитель сприйняв зі співчуттям, а не із засудженням, то це швидше за все принесе учню більше шкоди, ніж користі.

Доклад містить застереження із цього приводу, називаючи такі висновки відкритими для інтерпретації, і вчителі можуть самі вирішити, як поступати в тому чи іншому випадку, оскільки методи, що використовуються вчителем, не можна застосовувати в будь-яких обставинах.

3. Контроль і оцінка навчання

Ефективне викладання має величезний уплив на досягнення учнів «із бідних сімей», а вірно організоване оцінювання є основою ефективного навчання, наголошується в докладі. Такий підхід включає надання дітям достатнього часу, щоби вони змогли вдосконалювати отримані нові знання й уміння, тобто вчитель повинен «навчати поступово».

Визначення ефективності зробити не просто, але доклад визнає, що прогрес учнів є тим мірилом, за допомогою якого слід оцінювати якість роботи вчителя.

4. Уподобання у методиці викладання

Природа причин, з яких вчителі використовують ті чи інші форми та методи навчання у класі та сподіваються добитися позитивних успіхів учнів, упливає на їхню успішність. Мікі Ескью, автор методики визначення ефективності роботи вчителів, уважає, що думки вчителя про те, як саме треба викладати, наприклад, математику, разом з уявленнями вчителя про те, наскільки діти її засвоять, є важливим чинником ефективності навчання.

Разом із тим дані, що підтверджують це, не є достатньо переконливими. Дослідження професорів Стіва Хіггінса з Даремського університету та Девіда Мозлі з Ньюкаслського університету педагогічних уподобань вчителів з використання у викладанні ІК-технологій не підтвердили стійку залежність між перевагами вчителя при виборі технології та успішністю учнів.

5. Взаємостосунки вчителя й вихованців

Така зафіксована позиція також може видатися цілком очевидною. І в докладі чітко фіксується, що механізми взаємодії вчителя з учнями мають великий уплив на процес навчання, а також створюють певну «атмосферу у класі». У докладі увага акцентується на величезній важливості створення позитивного мікроклімату у класі, щоби «постійно сприяти та підтверджувати самооцінку учнів». Успіх учня повинен бути атрибутом його зусиль, а не здібностей.

6. Управління дисципліною

Викликає інтерес, що це, як з'ясувалося, не такий значний критерій у порівнянні з високим рівнем знань вчителя свого предмета. Але управління навчальною діяльністю учнів класу, у тому числі й те, наскільки оптимально вчитель використовує час на уроці, координує свої власні ресурси та ресурси учнів, а також підтримує дисципліну учнів, відзначається як важлива складова.

7. Немає доказів, що диференціація працює

Установлено, що диференціація учнів на групи залежно від їхніх здібностей практично не впливає на результати навчання. Така установка теоретично може дозволити вчителю вибрати той темп навчання, який підходить усім учням. Учитель може в певних випадках навчати дуже швидко учнів у групі з високими здібностями та дуже поволі – з низькими.

8. Не турбуйтеся про стиль навчання

Опитування показало, що більше 90 % учителів уважають, що діти вчаться набагато краще, коли одержують навчальну інформацію в тому «стилі навчання», якому вони віддають перевагу. Але, не дивлячися на популярність такого підходу серед більшості вчителів, не зафіксовано жодних доказів того, що це насправді працює.

9. Початок навчання має бути важким

Це один із висновків, який може здивувати вчителів. Учні повинні усвідомити складність навчання в короткостроковій перспективі. Проте в міру засвоєння більшого обсягу навчальної інформації учень повинен побачити істотний прогрес у довгостроковій перспективі.

Елізабет Лігон Бьорк, професор Мічиганського університету та Роберт Бьорк, професор Каліфорнійського університету, стверджують, що вчителям необхідно спочатку підбирати досить високий рівень складності завдань для учнів, щоби вони перше за все отримали обсяг знань, необхідний у подальшому.

10. Вибудовуйте відносини з колегами та батьками

Професійна поведінка педагога, у тому числі підтримка колег і вміння розмовляти з батьками учнів, також має досить помірний уплив на процес навчання. У докладі йдеться про те, що не встановлено прямого зв'язку між практикою взаємостосунків вчителів із колегами та батьками й успішністю учнів, проте для більш широкого визначення успішного викладання такий критерій треба включити.

0 1241
education85

Світ стрімко змінюється, розвивається суспільство, науки й технології і разом із цим має змінюватися й освіта. Нині кожна дитина – впевнений користувач комп’ютера, планшета чи будь-якого іншого гаджета. Через це, на зміну традиційним методам викладання, приходить концепція електронної освіти — навчання і виховання за допомогою сучасних інформаційних технології.

Освітнє середовище школи має бути сформоване насамперед як інформаційне, що використовує у всій повноті нові технології та сучасні технічні засоби навчання. Правильне використання нових технологій дає змогу зробити навчальний процес більш інтерактивним. Але для цього вчителям доведеться підвищувати свою кваліфікацію. Адже не тільки учням, а й їхнім наставникам слід знатися на техніці, що використовується для навчання.

Пропонуємо добірку гаджетів, які полегшують роботу вчителя і допомагають ефективно підготуватися до уроків

image_22007Електронний рідер. Один із найнеобхідніших гаджетів в арсеналі вчителя. Вчителі щодня стикаються з величезним потоком інформації та нескінченною кількістю підручників. Електронний рідер, абсолютно безпечний для зору, дає змогу комфортно читати великі обсяги інформації протягом тривалого часу. Власної пам’яті пристрою, що важить приблизно 190 грамів, достатньо, щоб зберігати приблизно 2000 книг, а повного заряду батареї рідера вистачає в середньому на місяць активного читання. Завдяки рідеру можна робити нотатки в тексті, зберігати закладки, а попередньо встановлені словники створюють можливість працювати з оригіналами текстів різними мовами.

imagesПланшет. Сьогодні планшетом уже нікого не здивуєш, але завдяки величезній кількості різних додатків пристрій можна максимально адаптувати до особливостей професії. Для вчителів корисними будуть блокноти, органайзери, тайм-менеджери. До того ж останнім часом дедалі більшої популярності набувають онлайн-спільноти для вчителів, що допомагають вчасно зорієнтуватися в різних питаннях. Планшет із правильним набором додатків стане цінним помічником учителя.

b07982b2d346d32bde7e10997f540892Інтерактивна дошка. Схоже, настав час назавжди попрощатися з класичними шкільними дошками, на яких необхідно писати крейдою. Адже чимраз популярнішими стають їх електронні аналоги. Цей сенсорний екран разом із проектором доволі давно використовуються у багатьох навчальних закладах. З його допомогою можна наочно демонструвати матеріал уроку, проводити різні тестування, показувати іноземні фільми з субтитрами для великої аудиторії.

Прилад для блокування сигналу мобільного зв’язку. Сучасна молодь уже давно навчилася ефективно використовувати Інтернет. І якщо при підготовці домашніх завдань інформація, опублікована онлайн, може бути дуже корисною, то на уроках, і тим паче під час написання контрольних робіт, ефект протилежний, адже такий інтернет-помічник робить неможливою об’єктивну перевірку знань. Прилад для блокування сигналу мобільного зв’язку може допомогти вчителям припинити спроби списування. Його використання в навчальних закладах слугує додатковою мотивацією для більш відповідальної підготовки до предмета.

294603Ручка Recorder Pen перетворює рукописний текст на друкований. Ведення різної документації, нотатки та інші письмові роботи здебільшого потребують від вчителів, як ручного писання, так і роботи за комп’ютером. Тепер рукописи можна легко перевести в електронний формат із мінімальною втратою часу.

І насамкінець: у майбутньому шкільні парти стануть інтерактивними. Адже проект саме такої парти розробив дизайнер Філа Міллер (Phelan Miller). Відмінний девайс на користь як учням, так і вчителям. Як стверджує сам автор, парта ця зроблена за принципом відомого путівника «Автостопом Галактикою». У ній є все, що може знадобитися учневі. Управляти цієї інтерактивною партою можна буде за допомогою сенсорного екрана. Саме через цей інтерфейс школярі майбутнього зможуть отримувати детальну інформацію про граматику, орфографію, отримають доступ до словників, енциклопедій і довідників. Ця парта майбутнього навіть зможе перевіряти орфографію, читаючи введений від руки або відсканований із паперу текст. Більше того, вона навіть радитиме, як покращити почерк учня.

Кiлькiсть переглядiв: 459

Коментарi